Fotó javítása, képkorrekció a szkennelt fénykép, dia, negatív esetében

Miért fontos a fotó javítása, a képkorrekció a szkennelt képeknél?

  • mert lehet, hogy az erdeti felvétel sem volt tökéletes
  • mert a kép kifakult, elvesztette a korabeli színeit
  • megsérülhetett, gyűrődhetett, beázhatott
  • karcolódott a diafilm, negatív film
  • mert ma már másképp komponálná meg a témát
  • túl szemcsés a kép (mert nagy érzékenységű filmre dolgozott) stb.

A szkenneléskor jelentkező hibák eredhetnek az eredeti negatív, dia előhívása közben elkövetett figyelmetlenségből is. Korabeli cikk pdf-ben erről a témáról.

A fotó javítása, képkorrekció csak valamilyen digitális formátumban lehetséges. Tehát mielőtt a fotó javítását szeretné elvégeztetni vagy elvégezni, előtte szkennelni kell a nyersanyagot. A szkennelés beállítási értékei nagyon fontosak, ezek határozzák meg a digitális fénykép minőségét. Segítség itt. Például egy nem megfelelően szkennelt kép teljes méretben csak ekkora a képernyőn:

Ekkora valós méretben egy 1998-ban szkennelt kép
Teljes méretű szkennelt kép módosítás nélkül (Piran, 1998.)

A megfelelő minőségű szkennelés feltététenül szükséges ahhoz, hogy a képkorrekciókat érdemes legyen elvégezni.

A korrekciók lehetnek automatikusak és manuálisak. Az automatikus színárnyalat és az automatikus kontraszt minden grafikus programban egy gombnyomással végrehajtható. Ez néha jó eredményt ad, de legtöbbször szükség van a manuális beállításokra is. A manuális beállítások tökéletes alkalmazásához elengedhetetlen a program ismerete, sok óra gyakorlás és természetesen a “jó szem”.

Példák a képkorrekciókra

Szintek és a kontraszt beállítása

Túlexponált felvételről szkennelve, többszörös átvilágítással. A fotó egytónusú, szürke, bár minden részlet előjött. (negatívról szkennelve FED2, Forte 17din, 1959. augusztus 20. Győr, régi ETO stadion)

Negtívról szkennelt fotó. Fotó javítása
Eredeti nyers kép, negatívról szkennelve
Szint és kontraszt manuális korrekciója után. Fotó javítása.
Szint és a kontraszt manuális korrekciója után

Színkorrekció

Amennyiben az eredeti fénykép vagy negatív színei nem tetszetősek, valósághűek, színkorrekciókkal tudunk rajta javítani. (negatívról szkennelve, Fotó: FED2, 1960.)

Negatívról szkennelve modosítás nélkül
Negatívról szkennelve módosítás nélkül
Fotó javítása Színkorrekciós beállítások alkalmazásával
Színkorrekciós beállítások után

Még egy példa a színkorrekcióra. Kifakult, színes fénykép a hetvenes évekből. Több korrekció történt a fotó javítása közben, de a legszembetűnőbb változást a színek helyreállítása hozta.

Szkennelt fénykép, kifakult és elszíneződött nyers állapotában
Szkennelt fénykép, kifakult és elszíneződött nyers állapotában
Példa a kifakult, elszíneződött kép javítására
Példa a kifakult, elszíneződött kép javítására

Perspektívakorrekció

Sok esetben a fényképezésnél egy témát csak úgy tudunk megkomponálni, hogy a perspektívatorzulás jelen van a képen. Vannak esetek, ahol ez előny, például kihangsúlyozza egy épület magasságát. Van viszont, amikor kimondottan zavaró a szabályos geometriai alakzatoktól való eltérés. Törvényszerű a perspektívakorrekciónál, hogy a kép egyes részei a művelet során a képből levágásra kerülnek. (Fotó: Canon 300D; Canon EF-22-55@22; ISO800, 2003.)

Perspektíva  és "esti felvétel szín"
Perspektívatorzulás és “esti felvételszín”
"esti felvételre jellemző szín"
Színkorrekció után
Fotó javítása perspektívakorrekció alkalmazásával
Perspektívakorrekció után

Képkivágás

Egy kevésbé sikerült kompozíció utólag javítható, képkivágással tetszetősebbé, harmonikusabbá, “ütősebbé” tehető. (Fotó: Canon 300D; Canon EF-70-210@210, ISO100, 2004.)

Kevésbé tetszetős kompozíció
Képkivágás előtt
Fotójavítás, képkivágás után tetszetősebb a fotó
Képkivágás után

Szemcseméret-csökkentés

A szemcseméret-csökkentés akkor szükséges, ha a kép nagyobb érzékenységű filmre lett fotózva, illetve ha a negatív túlexponált volt. Kisebb méretű képnél nem fontos, nagyobb méretű nyomtatásnál van a jelentősége. Vannak esetek, ahol egy erősen szemcsézett fotó még javíthat is a fénykép megjelenésén. (Negatívról szkennelve, FED2, Forte 17 DIN, 1961.)

A fotó szemcsés
Eredeti fénykép teljes nézetben
Fénykép javítása előtt, részlet, szemcsésebb
Részlet a képből, szemcsézettebb
Fotó javítása, szemcseméret- sökkentés után
“Óvatos” szemcseméret-sökkentés után

Élesítés

A fényképezőgépek nem mindig voltak automata fókusszal ellátva. Régen távolságbecsléssel vagy a fényképezőgép nézőkéjén átnézve manuálisan állítottunk élességet. Gyakori volt a rossz, pontatlan fókuszálás. Az olcsóbb gépek optikáinak minősége sem járult hozzá a tűéles felvételek elkészítéséhez. Életlenséget okozhatott a gép bemozdulása is. Ezekben az esetekben az élesítés részben tud segíteni, de részletdúsabbá nem teszi a felvételt, csak az élek lesznek kontúrosabbak. Túlzásokba nem eshetünk, mert növekedhet a képzaj. (Fotó: FUJI S601, 2002.)

Eredeti, bemozdult
Enyhén bemozdult kép
Fotó javítása, élesítés utáni kép
Élesítés után